Tuesday, January 17, 2012

Sejarah PTV Sebelum, Semasa dan Selepas Inggeris DI Malaysia

SEBELUM KEDATANGAN INGGERIS

Sistem pendidikan adalah bercorak sekolah pondok. Para guru terdiri daripada para imam dan sistem abjad yang digunakan adalah tulisan arab. Pengajian utama adalah berkenaan agama islam. Para pelajar mendapat latihankemahiran dengan membantu kerja-kerja membantu guru dikebun, bertukang dan bersawah.

SEMASA KEDATANGAN INGGERIS

Sekolah Vernakular(1786-1941)
Sekolah vernakular melayu ditubuhkan bagi mengiringi sekolah vernakular cina dan india. Bondell dan DYMM Temenggong Johor telah menubuhkan 2 buah sekolah vernakular melayu di Singapore. Sekolah jenis ini tidak mendapat sambutan di Pulau Pinang dan Melaka kerana ketiadaan penawaran kursus pendidikan Islam.

Sekolah Vokasional(6/2/1816)
Sekolah ini dijalankan di bawah nama Penang Free School.Sekolah ini menawarkan latiha PTV dengan memfokuskan dalam bidang ketukangan besi, kayu, kasut dan penjilid buku.

Sekolah Streacher Tread (1905)
Ditubuhkan bagi menyediakan pegawai rendah untuk Jabatan Kerja Raya dan Keretapi Tanah Melayu

Sekolah Teknik
Ditubuhkan pada tahun 1918 oleh jawatankuasa Lemon.Menumpukan ke dalam bidang mekanikal, elektrikal dan ukur bahan. Tumpuan adalah untuk membekalkan pekerja kpd jabatan kerjaraya dan keretapi tanah melayu.

Sekolah ketukangan
Ditubuhkan pada tahun 1918 dengan dicadangkan oleh Bahagian Pelajaran Teknik dan Perindustrian. Ia menumpukan kepada bidang kejuruteraan awam. Pada tahun 1926 sekolah ketukangan pertama telah ditubuhkan di kuala lumpur.

Sekolah Pertanian.
Ditubuhkan pada tahun 1931 di serdang selangor bagi menumpukan bidang pertanian

Maktab Teknik
Ditubuhkan pada 1941 bagi menggantikan sekolah teknik. Ia mengambil pelajar vernikular melayu dan india sebagai pelajar bagi menjadi pengajar dalam bidang PTV di sekolah2 kerajaan.

Kolej Pertanian
Ditubuhkan pada 1946 bagi menggantikan sekolah pertanian

SELEPAS KEDATANGAN INGGERIS

Laporan Razak pada 1956 telah menyatakan bahawa sekolah teknik, maktab teknik dan sekolah ketukangan adalah asas kepada perpaduan nasional. Pada tahun 1957, 3 buah sekolah Junior tread School telah ditubuhkan.

Namun begitu, pada tahun 1960 selepas perjanjian Colombo sekolah ketukangan telah dimansuhkan dengan menggantikannya dengan sekolah lanjutan. Sekolah ini menggunakan tenaga pengajar dari Australia, New Zealand dan Kanada.

Pelajar sekolah ini adalah daripada pelajar yang terkandas dalam Malayan secondry School Exrance Examination. Kurikulum sekolah ini lebih menjurus kepada kemahiran dalam perusahaan.

Pada tahun 1964, Bahagian Pendidikan Teknik & Vokasional telah ditubuhkan Pada tahun 1965, sekolah Lanjutan telah digantikan dengan sekolah komprehensif yang mana kurikulum PTV telah mula diserapkan oleh bahagian Teknik dan Vokasional kepada sekolah menengah rendah. Pada tahun 1968, sekolah vokasional pertama telah ditubuhkan. Pada tahun 1969, politeknik pertama ditubuhkan

Pada tahun 1972, UPM ditubuhkan menggantikan Kolej Pertanian dan UTM juga ditubuhkan menggantikan Maktab Teknik.Pada tahun 1996, sekolah vokasional telah dinaik taraf kepada sekolah teknik. Pada 6 februari 2012 bertempat di GMI, sekolah vokasional
dinaik taraf menjadi Kolej Vokasional.

No comments:

Post a Comment