Thursday, August 18, 2011


BAB 6 INTEGRASI PERSPEKTIF PEMIKIRAN DAN TEORI UNTUK MENGUKUHKAN PENGURUSAN ORGANISASI


6.1 Pengenalan

Terdapat empat Perspektif pemikiran dan teori yang telah dikemukakan sebagai langkah untuk mengukuhkan pengurusan organisasi iaitu:
(i) Perspektif pemikiran dan teori rasional dan struktur dalam pengurusan organisasi.
(ii) Teori perhubungan manusia dalam pengurusan organisasi.
(iii) Perspektif pemikiran dan teori kuasa dan politik dalam pengurusan organisasi.
(iv) Perspektif pemikiran dan teori simbolik dalam pengurusan organisasi membentuk budaya pengurusan.

Tiap-tiap Perspektif pemikiran dan teori ini mempunyai kekuatan dan kelemahannya yang tersendiri, penghuraian sebelum ini menjelaskan bahawa masalah organisasi tidak dapat dilihat dan diterokai dari satu Perspektif pemikiran dan teori. Kesimpulannya penyelesaian masalah tidak dapat dilakukan dengan hanya berpandukan satu pendekatan sahaja. Pelbagai tindakan dan Perspektif teori perlu digunakan bagi melihat dan mengatasi masalah dan penyelesaian pengurusan organisasi.

Dalam mengintegrasikan keempat-empat Perspektif pemikiran dan teori yang dihuraikan untuk memahami isu-isu dalam pengurusan, belum ada satu teori komprehensif. Percubaan awal untuk melihat pengurusan organisasi secara integrasi atau sistem dilakukan oleh Von Bertalanffy (1949) dan Wiener (1967). Mereka telah mengemukakan model sibernetik sebagai satu sains kawalan dan komunikasi dalam organisasi manusia.

Von Bertalanffy melalui model sibernetik telah mencadangkan pembinaan satu teori yang dapat merentasi kesemua disiplin dan sistem secara bersepadu, berkembang daripada sel, orang, kumpulan dan masyarakat. Bagi ahli-ahli teori, seperti Von Bertalanffy, Miller dan Boulding, organisasi merupakan satu system sosial yang memerlukan struktur, hubungan, kawalan dan penghayatan. Mereka memandang organisasi melalui pernyataan-pernyataan berikut:

(i) Organisasi merupakan satu sistem yang mengandungi beberapa unit yang berinteraksi dan berhubung antara satu dengan yang lain.
(ii) Organisasi manusia perlu dilihat secara terbuka.
(iii) Organisasi perlu hidup dan berkembang supaya tidak lemah dan layu.
(iv) Sistem organisasi mengandungi lebih daripada campuran bahagiannya.
(v() Organisasi perlu bergerak atau wujud dalam keadaan yang tetap atau mantap.

Secara asas, teori sistem adalah berdasarkan lima asas pemikiran di atas. Teori ini menyarankan bahawa organisasi perlu dilihat dari sudut kesepaduan sistem. Kebanyakkan teori pengurusan organisasi moden berasaskan teori sistem. Sistem mengandungi pelbagai unsur yang saling berhubung, saling bersandar dan saling berinteraksi. Sistem mengandungi beberapa bahagian besar dan bahagian kecil yang sering berinteraksi apabila berfungsi. Dalam organisasi institut, contohnya pengarah, pengajar, pelajar, ibubapa, bangunan, bengkel dan buku saling berinteraksi antara satu dengan yang lain dalam proses pengajaran dan pembelajaran.

Organisasi merupakan satu sistem sosial. Sebagai satu sistem pemikiran, organisasi mengandungi beberapa ciri:
(i) Mengandungi bahagian yang saling berinteraksi
(ii) Mempunyai mekanisme berperaturan.
(iii) Mempunyai tahap atau tingkat hieraki
(iv) Mempunyai sempadan yang tidak ketat.

6.2 Perspektif Pemikiran Dan Teori

Perspektif pemikiran dan teori amat mustahak untuk menjadikan sebuah organisasi itu berkesan malah Perspektif pemikiran dan teori menjadi begitu penting kepada sesebuah negara, masyarakat malah organisasi kerana ia sering dikaitkan dengan aspek kecemerlangan dan keberkesanan (Shahril 2000; Kouzes & Posner 2003). Dalam erti kata lain, sebuah organisasi tidak akan berjaya jika tidak mempunyai pemimpin yang mampu membawa organisasi ke arah kecemerlangan. Dalam konteks pendidikan pula, banyak kajian dan literatur menegaskan bahawa kejayaan sebuah sekolah terletak di bahu pengetua yang mempunyai amalan Perspektif pemikiran dan teori yang berkesan (Drake & Row 1999; Speck 1999; Seyfarth 1999; Lunenberg 2001; Portin et al. 2003; Amoroso 2003; Miller & Rowan 2003; Lim Lee Hean 2005 ; Sergiovanni 2003).

Oleh itu, kajian Perspektif pemikiran dan teori dalam bidang pendidikan di luar negara dan di Malaysia sentiasa menegaskan bahawa Perspektif pemikiran dan teori pengarah institusi pendidikan seperti sesebuah organisasi secara signifikannya adalah tunjang utama terhadap keberkesanan sesebuah organisasi. Namun begitu, Musa Mohamad (2002), Dunford et al. (2000) dan Seremet et al. (2003) menyarankan supaya setiap amalan Perspektif pemikiran dan teori perlu diamalkan berdasarkan tiga situasi utama iaitu matlamat entiti, individu yang dipimpin dan budaya sesebuah organisasi. Pendek kata, dapatlah dirumuskan bahawa Perspektif pemikiran dan teori pengarah adalah tunjang utama kepada merealisasikan hasrat dan misi Pendidikan Nasional dan MARA khasnya. (Zaidatol Akmaliah Lope Pihie 2003; Ayob Jantan 2005; Ross 2006; Creech 2006; Blasé et al. 1995).

Banyak definisi telah dikemukakan oleh para penyelidik tentang definisi Perspektif pemikiran dan teori. Kajian awal Stodgill (1950) melihat Perspektif pemikiran dan teori sebagai proses mempengaruhi aktiviti kumpulan yang terancang ke arah penetapan dan pencapaian matlamat. Beliau juga menekankan bahawa Perspektif pemikiran dan teori tidak hanya terhad kepada konteks formal malah dalam situasi tidak formal, individu boleh menjadi pemimpin. Hughes et al. (2002) pula mentakrifkan Perspektif pemikiran dan teori sebagai proses mempengaruhi orang lain untuk mengubah tingkah laku pengikut. Manakala, Harris et al. (2003) pula mendefinisikan Perspektif pemikiran dan teori sebagai tingkah laku yang dikongsi secara kolektif dan penglibatan semua ahli dalam sebuah organisasi. Takrifan Gardner (2000) tentang Perspektif pemikiran dan teori adalah merujuk kepada proses pujukan iaitu mempengaruhi orang lain untuk mencapai objektif secara kolektif antara pemimpin dengan pengikut. Berry (1997) juga mentakrifkan Perspektif pemikiran dan teori sebagai konsep yang menerangkan tindakan ke arah mewujudkan penambahbaikan serta berkaitan pembangunan organisasi.

6.3 Perspektif Pemikiran Dan Teori Oleh Bolman Dan Deal

Model dan pendekatan Perspektif pemikiran dan teori telah diperkenalkan oleh Profesor Lee Bolman dan Profesor Terence Deal pada 1991 dan dikemaskini semula pada tahun 2003. Melalui buku mereka, Reframing Organizations dan Path to School Leadership, Bolman dan Deal (1997) mengemukakan Model Empat Rangka Perspektif pemikiran dan teori atau Four Frames Leadership Model (1991; 2003) kerap digunakan untuk menganalisis Perspektif pemikiran dan teori organisasi. Empat rangka Perspektif pemikiran dan teori yang dikemukakan oleh Bolman dan Deal (1991) dibina berlandaskan dua andaian utama iaitu:

(i) Organisasi yang kompleks masa kini memerlukan pemimpin mengamalkan lebih daripada dua gelagat Perspektif pemikiran dan teori untuk memahami organisasi di samping mengamalkan stail Perspektif pemikiran dan teori yang sesuai berlandaskan situasi (Morgan 1997, AbdulShukor Abdullah 2004; Hawkins 2001).

(ii) Stail Perspektif pemikiran dan teori yang pelbagai juga menyumbang kepada keberkesanan Perspektif pemikiran dan teori berbanding amalan satu atau dua stail Perspektif pemikiran dan teori yang dianggap kurang dinamik, tidak relevan malah menghadkan perkembangan organisasi. Disamping itu, ia turut menggambarkan keupayaan pemimpin menggunakan integrasi pemikiran ketika menyelesaikan masalah dan membuat keputusan (Pisapia 2005 dipetik dalam Muzzamil Yassin 2006; Leithwood et al. 2006; Yukl & Lepsinger 2004).

Berlandaskan andaian di atas, Bolman dan Deal (1991) telah mengemukakan Model Rangka Perspektif pemikiran dan teori iaitu hasilan proses penambahbaikan terhadap model dua dimensi oleh teori tingkah laku, model Tannenbaum dan Schmidt serta model Grid Pengurusan oleh Blake dan Mouton. Model Bolman dan Deal (1991; 2003) juga telah diuji oleh para penyelidik peringkat ijazah doktor falsafah di Amerika Syarikat, Belize, Taiwan, Thailand dan Puerto Rico. Dari aspek kajian pula, model ini berupaya memberi gambaran yang lebih tepat, komprehensif dan holistik tentang Perspektif pemikiran dan teori organisasi berbanding model dua dimensi. Dengan itu, dapat dikatakan bahawa Model Bolman dan Deal (1991; 2003) lebih berupaya memberi gambaran menyeluruh bagaimana pemimpin memahami dan mentafsir masalah organisasi. Di samping itu, model ini juga memberi panduan bagaimana stail Perspektif pemikiran dan teori yang pelbagai digunakan berlandaskan situasi dan keperluan yang berbeza sebagai strategi membentuk iklim organisasi yang harmoni. Malahan, Model Bolman dan Deal (1991; 2003) juga didapati relevan dengan ciri organisasi masa kini yang semakin kompleks dan dinamik (Thomas 2002; Hawkins 2001).

Melalui modelnya, Bolman dan Deal (1997) mengandaikan bahawa tingkah laku Perspektif pemikiran dan teori dapat dikelompokkan kepada empat rangka yang dirujuk sebagai Perspektif pemikiran dan teori politik, sumber manusia, simbolik dan struktural. Secara asasnya, setiap rangka Perspektif pemikiran dan teori adalah gabungan daripada empat teori pengurusan utama. Perspektif pemikiran dan teori stuktural adalah refleksi daripada teori pengurusan klasik. Manakala, Perspektif pemikiran dan teori sumber manusia adalah lebih mirip kepada teori keperluan manusia oleh Maslow (1957) dan Herzberg (1964). Rangka Perspektif pemikiran dan teori politik pula diasaskan kepada Perspektif politik, manakala Perspektif pemikiran dan teori simbolik pula berasal daripada teori sosiobudaya.

Model Empat Rangka Perspektif pemikiran dan teori Bolman dan Deal (1991; 2003).Bolman dan Deal (1997) percaya bahawa pemimpin akan menggunakan Perspektif pemikiran dan teori sama ada struktural, sumber manusia, politik atau simbolik dalam membuat keputusan dan menyelesaikan masalah organisasi. Mengikut Bolman dan Deal (2003) lagi, setiap rangka Perspektif pemikiran dan teori mempunyai peranan dan proses Perspektif pemikiran dan teori yang perlu diamalkan oleh pemimpin dalam situasi yang berbeza.

Empat rangka Perspektif pemikiran dan teori yang telah dibina oleh Bolman dan Deal (1991) adalah:

(i) Perspektif Pemikiran dan Teori Struktural yang merujuk kepada tingkah laku pemimpin yang mengutamakan produktiviti dan pengurusan yang cekap. Organisasi yang cekap dianggap mempunyai matlamat yang jelas, melaksanakan pengkhususan berdasarkan tugas dan hubungan yang formal. Pemimpin juga memberi penjelasan tentang sesuatu tugas serta Sumber: Bolman dan Deal. 2003 Jadual 1 Model empat rangka Perspektif pemikiran dan teori menuntut akauntibiliti pengikut terhadap hasilan. Pemimpin turut menguatkuasakan peraturan organisasi sebagai proses penghasilan tenaga kerja yang berdisiplin dan dedikasi. Proses penilaian pula dilakukan bertujuan memastikan setiap tugas dilaksana menurut piawaian dan kerangka yang betul.

(ii) Perspektif pemikiran dan teori Sumber Manusia merujuk kepada tingkah laku pemimpin yang menumpukan perhatian kepada keperluan pengikut. Ini adalah kerana pengikut dianggap sumber terpenting dalam mencapai kejayaan organisasi. Oleh itu, pemimpin perlu menitikberatkan hubungan dengan pekerja melalui gelagat Perspektif pemikiran dan teori seperti memberi motivasi, membimbing dan mempraktikkan autonomi pekerja dalam tugas Pemimpin juga melatih pengikut dengan mendelegasi beberapa tugas melalui pelaksanaan pengupayaan.

(iii) Perspektif pemikiran dan teori Politik dan kuasa iaitu merujuk kepada pemimpin menganggap organisasi sebagai arena untuk menguasai sumber yang terhad. Dalam Perspektif pemikiran dan teori politik, konflik dalam organisasi tidak dapat dielakkan manakala kuasa adalah sumber utama kepada pemimpin untuk meluaskan pengaruh. Pemimpin organisasi kerap menggunakan kemahiran politik untuk menyelesaikan masalah organisasi melalui sokongan, melakukan perundingan, membina hubungan, melakukan penyatuan dengan staf dan menjana hubungan dengan individu berpengaruh dan institusi sekitar. Tindakan Perspektif pemikiran dan teori politik juga dirujuk sebagai keperluan mengurus dan menyelesaikan konflik dalam organisasi.

(iv) Perspektif pemikiran dan teori Simbolik pula merujuk kepada situasi apabila pemimpin melihat organisasi sebagai realiti sosial yang mementingkan budaya. Organisasi dianggap beroperasi seperti ‘pentas’ dan pemimpin serta pengikut adalah watak utamanya. Pemimpin juga berperanan membina kepercayaan, menerapkan nilai murni dan ketaatan melalui budaya organisasi yang membawa kepada perkongsian matlamat melalui upacara organisasi. Pemimpin juga menekankan konsep kesatuan identiti melalui matlamat dan upacara organisasi.

Berdasarkan empat Perspektif pemikiran dan teori, Bolman dan Deal (1997) juga menjelaskan bahawa setiap rangka Perspektif pemikiran dan teori perlu diamalkan mengikut situasi dan keperluan organisasi. Bagaimanapun, Daft (1999) pula berpendapat bahawa setiap Perspektif pemikiran dan teori harus digunakan selari dengan jangka hayat organisasi. Stail Perspektif pemikiran dan teori berdasarkan jangka hayat organisasi
Sumber: Draft 1999

Berdasarkan Daft (1999) mengandaikan bahawa setiap Perspektif pemikiran dan teori perlu diamalkan mengikut jangka hayat organisasi yang digambarkan seperti ‘tangga’. Pada peringkat awal penubuhan, pemimpin perlu mengamalkan Perspektif pemikiran dan teori struktural untuk membina struktur dan asas organisasi yang mantap melalui pengurusan yang efektif (Bolman & Deal 1991). Pada tahap kedua, apabila asas pengurusan organisasi telah mantap, Perspektif pemikiran dan teori sumber manusia perlu diamalkan untuk menanamkan kesetiaan staf terhadap organisasi. Setelah itu, Perspektif pemikiran dan teori politik digunakan untuk menyelesaikan konflik dan mengesahkan kekuasaan pemimpin dalam organisasi. Akhir sekali, Perspektif pemikiran dan teori simbolik digunakan untuk membina ketaatan, kesetiaan, pembinaan identiti dan penerapan nilai dalam kalangan warganya.

Kajian Bolman et al. (1997) di Singapura, Venezuela dan Amerika Syarikat turut mendapati bahawa amalan empat stail Perspektif pemikiran dan teori yang dipanggil ‘Rangka Perspektif pemikiran ’ mempunyai perkaitan dengan keberkesanan Perspektif pemikiran dan teori berbanding amalan satu sahaja stail Perspektif pemikiran dan teori. Bagaimanapun Bolman dan Deal (1997) serta Deal (2005) berpendapat amalan Perspektif pemikiran dan teori politik, sumber manusia dan simbolik lebih menyumbang kepada keberkesanan kepimpinan. Manakala, Perspektif pemikiran dan teori struktural pula menjurus kepada pengurusan yang berkualiti. Perbincangan seterusnya berfokus kepada setiap tindakan dalam stail atau rangka Perspektif pemikiran dan teori iaitu Perspektif pemikiran dan teori struktural, sumber manusia, politik dan simbolik.

6.4 Kajian Berkaitan Model Bolman Dan Deal (1991; 2003)

Model Bolman dan Deal (1991; 2003) adalah model Perspektif pemikiran dan teori yang sering dijadikan kerangka konseptual kajian dalam banyak kajian Perspektif pemikiran dan teori. Secara umum, kajian tersebut menilai stail Perspektif pemikiran dan teori daripada pelbagai sampel iaitu dekan dan presiden universiti di Amerika Syarikat (Beck-Frasier 2005; Griffin 2003); pegawai hal ehwal pelajar (Pellerigno 2003); pentadbir organisasi sukarela (Knudsen 2000); pengarah program pendidikan hospital (Shushawna 2005) dan penyelia pendidikan (Moss 2002). Bagaimanapun, perbincangan bahagian ini tertumpu kepada dapatan kajian tentang stail Perspektif pemikiran dan teori pengarah Sesebuah organisasi yang menggunakan Model Bolman dan Deal (1991; 2003).

Model Bolman dan Deal (1991; 2003) telah digunakan dengan meluas untuk menganalisis Perspektif pemikiran dan teori pengarah sekolah di Amerika Syarikat melalui kajian Ross (2006); Fears (2004); Ulmer (2002), dan Bigham dan Reavis (2001). Ross (2006) yang meninjau Perspektif pemikiran dan teori pengarah atau pengetua sekolah mendapati bahawa Perspektif pemikiran dan teori sumber manusia dan politik adalah stail Perspektif pemikiran dan teori utama pengarah atau pengetua di Florida hasil daripada penilaian 349 orang pengajar. Maklumat daripada kajian Fears (2004) pula menunjukkan bahawa Perspektif pemikiran dan teori utama 20 orang pengarah sekolah berpencapaian tinggi dan berpencapaian rendah adalah stail Perspektif pemikiran dan teori sumber manusia. Ulmer (2002) pula mendapati bahawa Perspektif pemikiran dan teori simbolik adalah Perspektif pemikiran dan teori utama 105 orang pengarah sekolah di Connecticut iaitu pengarah kerap menggunakan budaya dan nilai sekolah dalam pembentukan jati diri pelajar. Dalam konteks yang lain, Perspektif pemikiran dan teori sumber manusia pula diiktiraf sebagai stail Perspektif pemikiran dan teori yang sering digunakan oleh 114 orang pengarahsekolah di Texas ketika melaksanakan proses penilaian melalui kajian Bigham dan Reavis (2001).

Kegunaan Model Bolman dan Deal (1991; 2003) tidak terhad hanya kajian di Amerika Syarikat sahaja malah telah digunakan untuk menganalisis Perspektif pemikiran dan teori pengarah atau pengetua di Taiwan, Puerto Rico, Belize dan Thailand (Chen 2004; Cruz 2003; Ratsamee 2002). Kajian tinjauan Chen (2004) pula tertumpu kepada hubungan antara amalan Perspektif pemikiran dan teori pengarah dengan atribut organisasi pembelajaran di Taiwan berdasarkan penilaian 201 orang pengajar. Kajian beliau mendapati bahawa Perspektif pemikiran struktural adalah stail Perspektif pemikiran utama, diikuti oleh sumber manusia, politik dan simbolik serta terdapat perkaitan antara Perspektif pemikiran dan teori pengarah dengan peranan sekolah sebagai organisasi pembelajaran.

Model Bolman dan Deal (1991; 2003) juga diteliti oleh Cruz (2003) ketika menganalisis hubungan antara Perspektif pemikiran dan teori pengarah dengan kecerdasan emosi 155 orang pengarah sekolah di Puerto Rico. Hasil kajian beliau mendapati bahawa Perspektif pemikiran sumber manusia adalah stail Perspektif pemikiran yang paling kerap digunakan dan ia didapati tidak berbeza berdasarkan jenis sekolah dan jantina. Kajian Ratsamee (2002) pula meneliti stail Perspektif pemikiran dan teori 10 orang pengarah atau ketua sekolah mubaligh di Thailand berdasarkan penilaian 992 orang pengajar. Hasilnya, Perspektif pemikiran dan teori struktural adalah stail Perspektif pemikiran dan teori yang paling digemari di samping Perspektif pemikiran dan teori simbolik.

Model Bolman dan Deal (1991; 2003) turut digunakan oleh White (2003) dalam mengenal pasti Perspektif pemikiran dan teori 8 orang pengarah pusat pendidikan vokasional yang dinilai efektif dan tidak efektif di Tenneesse. Penilaian kendiri pengarah mendapati Perspektif pemikiran dan teori sumber manusia adalah stail Perspektif pemikiran dan teori yang lazim digunakan. Manakala, penilaian staf akademik pula menunjukkan bahawa Perspektif pemikiran dan teori politik adalah stail Perspektif pemikiran dan teori utama pemimpin pusat pendidikan vokasional yang dinilai efektif. Penilaian oleh staf pusat pendidikan vokasional yang dinilai tidak efektif mendapati Perspektif pemikiran dan teori sumber manusia adalah stail Perspektif pemikiran dan teori utama.

Di Malaysia, kajian menggunakan Model Bolman dan Deal (1991; 2003) masih belum begitu menyeluruh. Namun, Samsudeen Abdul Aziz (2005) telah menggunakan Model Bolman dan Deal (1991; 2003) ketika menganalisis tahap Perspektif pemikiran dan teori pengarah atau pengetua sekolah menengah swasta mendapati bahawa pengarah sekolah swasta telah mengamalkan empat rangka Perspektif pemikiran dan teori seperti dalam Kerangka Bolman dan Deal (1991; 2003) iaitu Perspektif pemikiran dan teori kemanusiaan, struktural, politik dan budaya. Namun begitu, tahap penggunaan kesemua empat rangka Perspektif pemikiran dan teori adalah hanya pada tahap sederhana menurut penilaian pengajar.

Dalam konteks Perspektif pemikiran dan teori pengarah disesebuah organisasi, pengarah institusi pendidikan MARA dituntut supaya proaktif dan mengamalkan Perspektif pemikiran dan teori yang pelbagai ketika memimpin sesebuah organisasi. Dalam hal ini, pengarah memerlukan panduan sebuah model konseptual yang dapat membantu mereka memahami, mentafsirkan situasi dan masalah yang pelbagai. Jadi, kajian berasaskan Model Bolman dan Deal (1991; 2003) amat sesuai dilaksanakan dalam menentukan sama ada pengarah di MARA mengamalkan stail Perspektif pemikiran dan teori yang pelbagai ketika mengurus Sesebuah organisasi. Justeru, kajian ini dijangka dapat menjadi pembuka ruang dan berupaya memberi gambaran yang mendalam melalui data empirikal tentang Perspektif pemikiran dan teori pengarah di Sesebuah organisasi berasaskan Kerangka Bolman dan Deal (1991; 2003).

6.5 Ciri-ciri Organisasi yang cemerlang dan hubungannya dengan Empat Perspektif Pemikiran dan Teori

6.6 Ciri-ciri Amalan Pengurusan dalan empat perspektif Pemikiran dan teori

6.7 Beberapa Kesesuaian Teori pada situasi tertentu

6.8 Strategi Pengukuhan Organisasi Melalui Integrasi Empat Teori

Pemilihan penggunaan teori yang sesuai bergantung kepada jenis matlamat dan tahap pencapaian. Ini kerana kesemua teori yang dikemukakan mempunyai kekuatan dan kekurangan masing-masing. Setiap teori hanya boleh digunakan dalam keadaan tertentu sahaja dan tidak mampu untuk menangani kesemua bentuk permasalahan. Pemimpin yang bijak akan cuba untuk mengintegrasikan kesemua teori-teori tersebut dalam mencapai kejayaan berdasarkan kesesuaian keadaan, masa dan tempat. Setiap organisasi masing-masing mempunyai konflik dan tingkah laku yang berbeza kerana berlakunya perbezaan pendapat dikalangan ahli dalam pengurusan dalam usaha menyelesaikan sesuatu masalah. Ringkasan cara pemilihan teori berkaitan yang ingin digunakan :

(i) Bentuk matlamat atau tahap pencapaian matlamat tersebut. Jika maltamat berbentuk objektif, teori struktur dan politik adalah sesuai iaitu sesuatu yang bercorak kegiatan, sumber dan dapat diukur pencapaiannya disamping teori politik juga digunakan. Sekiranya matlamat berbentuk subjektif (sesuatu yang bercorak nilai, perasaan dan reaksi yang tidak dapat diukur secara kuantitatif), teori yang bersesuaian adalah teori perhubungan manusia dan simbolik iaitu perlu ada kemahiran komunikasi, hubungan baik, galakkan dan sebagainya.

(ii) Masalah bercorak teknik atau penyebaran maklumat. Sekirannya memerlukan cara atau proses untuk mengatasinya maka teori yang sesuai adalah teori struktur manakala masalah bercorak membuat keputusan (siapa yang patut mendapat faedah sekiranya perubahan dilakukan dalam organisasi) maka teori yang sesuai adalah teori politik dan simbolik.

(iii) Tahap kekaburan yang wujud dalam pengurusan organisasi. Tahap rendah sesuai teori struktur, tahap sederhana sesuai teori perhubungan manusia dan tahap tinggi teori politik dan simbolik adalah paling sesuai. Sekiranya matlamat organisasi jelas, proses kerja yang sempurna dan mempunyai pekerja yang kompeten, namun sekiranya kawalan kerja tidak sempurna dari pengurusan akan berlakunya pertelingkahan, berebut-rebut ingin menonjolkan diri, ujud kekacauan, maka perlu adalah kawalan yang berkesan dan pengurus perlu memainkan peranan.

(iv) Kehadiran sumber dalam organisasi, sekirannya berkurangan maka teori politik diperlukan manakala sekiranya berlebihan, teori perhubungan manusia, serta sekiranya seimbang maka teori struktur sesuai digunakan. Sumber bermaksud infrastruktur, rakngkaian hubungan, kewangan, bilangan pekerja dan sebagainya. Manusia boleh bekerjasama, bekerja secara berterusan tanpa kekangan dan tanpa halangan disebabkan kekurangan.

(v) Tahap konflik, ancaman sistem autoriti dan institusi. Tahap konflik sederhana, teori yang sesuai adalah teori perhubungan manusia, manakala tahap konflik tinggi teori politik dan simbolik sesuai digunakan.

(vi) Kaedah dan cara pengurus bekerja. Cara dari atas ke bawah iaitu maklumat dan sumber datang dari pihak atasan dan pihak bawahan hanya melaksanakannya, maka teori yang sesuai adalah teori struktur dan perhubungan manusia, manakala sekiranya cara dari bawah ke atas, teori yang sesuai adalahteori poilitik.

6.9 Kesimpulan

Pemilihan teori boleh dikatakan adalah bergantung kepada situasi dalam organisasi (matlamat, sumber, konflik, cara pengurusan, tahap kekacauan dan sebagainya. Secara keseluruhan, sesuatu organisasi dijangka menggunakan empat perspektif pemikiran dan teori ketika mengurus sesuatu organisasi seperti Institut Kemahiran MARA (IKM) dan Kolej Kemahiran Tinggi MARA (KKTM). Namun, stail kepemimpinan dan perspektif pemikiran berbeza mengikut organisasi yang ditadbir. Ini menggambarkan bahawa perlunya adunan antara keempat-empat perspektif pemikiran dengan budaya sesuatu organisasi. Integrasi kesemua perspektif pemikiran dan teori dalam organisasi dan pemilihan teori dalam keadaan yang sesuai untuk tindakan dapat memperkukuhkan organisasi dan menyelesaikan masalah pengurusan organisasi dan organisasi dapat berjalan dengan baik dan sempurna.

SOALAN DAN JAWAPAN

1. Berikan 4 (empat) perspektif pemikiran dan teori yang telah dikemukakan sebagai langkah untuk mengukuhkan pengurusan organisasi. Terangkan secara ringkas ke empat-empat perspektif pemikiran dan teori tersebut merujuk kepada organisasi di tempat kerja anda.
Jawapan;
(i) Perspektif pemikiran dan teori rasional dan struktur dalam pengurusan organisasi.
(ii) Teori perhubungan manusia dalam pengurusan organisasi
(iii) Perspektif pemikiran dan teori kuasa dan politik dalam pengurusan organisasi.
(iv) Perspektif pemikiran dan teori simbolik dalam pengurusan organisasi membentuk budaya pengurusan.

2. Apakah 4 (empat) strategi pengukuhan organisasi melalui integrasi empat perspektif pemikiran dan teori? Terangkan secara ringkas strategi pengukuhan organisasi tersebut melalui integrasi ke empat-empat perspektif pemikiran dan teori tersebut merujuk kepada organisasi di tempat kerja anda.
Jawapan;
(I) Menilai atau mengkritik kesesuaian pemikiran perspektif dan teori
(II) Melihat organisasi dari pelbagai perspektif.
(iii) Mencari penyelesaian yang paling rasional
(iv) Tingkah laku dan sikap kepimpinan pengurus


RUJUKAN;


Abdullah, A. S. (1991), Pengurusan Organisasi – Perspektif Pemikiran dan Teori, Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka, ISBN : 983-62-1974-9
Alderfer, C.P., (1977), ”A Critique of Salancik and Pfeffer’s Examination of
Blank, Wiliam E. (1982), Organization Theory : Concepts and Cases, New Jersey : Prentice – Hall. ISBN : 072481032397807284810321
Carnevale Anthony P. Et al (1991), Training the Technical Work Force, San Francisco :Jossey – Bass Pub.
Doughlas Benton, Jack Halloran, (1991), 4th edition, Applied Human Relations : An Organizational Approach, Englewood Clifts, New Jersey : Prentice – Hall, ISBN : 0130409812
Howard D. Gordon (1999), History and Growth of Vocational Education in America, The Allyn & Bacon : Needham Heights, ISBN : 0-205-27512-5

“Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah,
Taatlah kamu kepada Rasul Dan taatlah kamu kepada
Pemerintah dikalangan kamu, Dan jika kamu berbantah-bantah
Dalam sesuatu perkara kembalilah kamu kepada Allah & Rasul”

2 comments:

  1. Terima kasih atas artikel ini. memberkan saya gambaran lebih jelas tentang teori bolman & deal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mari kita berkongsi maklumat...

      Delete